Właściwości witaminy D

Właściwości witaminy D

Witamina D, Korzyści suplementowania

Masz słabe kości? Bierz witaminę D! Jesteś zmęczony? Bierz witaminę D! Masz osłabioną odporność? Bierz witaminę D!

Każdy z nas na pewno choć raz spotkał się z propozycją suplementowania tej witaminy. I słusznie! Lista korzyści z odpowiedniego poziomu tej witaminy w organizmie jest bardzo długa, a nowe badania ciągle udowadniają kolejne jej fantastyczne działania.

Pozyskiwanie witaminy D

Witamina D to właściwie grupa witamin. Dwie najważniejsze to witamina D3 (cholekalcyferol) i witamina D2 (ergokalcyferol). Wiążą się w osoczu z białkiem  wiążącym witaminę D, transportowane są do wątroby, a tam zostają hydroksylowane i tworzą 25-OH witaminę D. To też najczęściej wykonywane badanie w celu oceny poziomu tej witaminy w krwi. 


Witaminę D najłatwiej pozyskać wystawiając się na działanie światła słonecznego. W lecie, gdy natężenie i kąt padania promieni jest odpowiedni, wystarczy zaledwie 15 minut przebywania na słońcu (w godzinach między 10, a 15, w koszulce i spodenkach, bez filtrów UV). Choć promieniowanie UVB to nie jedyny sposób dostarczenia do organizmu witaminy D, to zdecydowanie jest najskuteczniejszy.

Kolejnym sposobem pozyskania witaminy D jest odpowiednia dieta (najbogatszym źródłem witaminy D są tłuste ryby, ale wartościowe w jej skład jest też mięso, nabiał i grzyby). Gdy nie jesteśmy w stanie zapewnić sobie odpowiedniego czasu na słońcu (najczęściej w zimie), bądź nie dostarczamy witaminy D z dietą, zalecana jest suplementacja (dopasowana do indywidualnych potrzeb i wyników).

Nie bagatelizujmy tego, gdyż mówi się, że nawet 80% społeczeństwa może mieć nieodpowiedni poziom witaminy D.

Dlaczego witamina D jest taka ważna?

Witamina D odgrywa ważną rolę w wielu procesach. Znajduje się w wielu tkankach i narządach, przyczyniając się do ich prawidłowego działania. Jej receptory znajdują się w niemal każdej tkance, dlatego sygnały organizmu wynikające z jej niedoboru mogą być przeróżne.

  • Bóle kostne – jest niezbędna dla zdrowych i mocnych kości, zapobiega osteoporozie. Zwiększa wchłanianie wapnia, który poprawia mineralizację i gęstość kości.

  • Bóle mięśniowe – brak witaminy D powoduje osłabienie siły mięśniowej, a także zmniejsza zdolności regeneracyjne mięśni.

Te dwa pierwsze punkty mogą świadczyć o tym, że bóle kostno-mięśniowe mogą wynikać z nieodpowiedniej ilości witaminy D.

  • Nadciśnienie tętnicze – niski poziom witaminy D zaburza produkcję hormonu odpowiadającego za prawidłowe ciśnienie. Przy nadciśnieniu dochodzi do ryzyka wielu schorzeń sercowo-naczyniowych, takich jak: choroba niedokrwienna, zawał serca, udar mózgu.

  • Nowotwory – udowodniono, że niedobór witaminy D może przyczyniać się do powstawanie niektórych nowotworów. Jej prawidłowy poziom przyczynia się do zmniejszenia produkcji komórek nowotworowych, stymuluje ich śmierć, a także uniemożliwia tworzenie sieci naczyń odżywiających guzy nowotworowe.

  • Jama ustna – odpowiedni poziom witaminy D wzmacnia zęby, zmniejsza ryzyko próchnicy i chorób dziąseł, zmniejsza ryzyko stanów zapalnych i przyczynia się do produkcji przeciwbakteryjnych peptydów.

  • Insulinooporność, cukrzyca I i II typu – w połączeniu z wapniem zmniejsza ryzyko tych chorób. Zwiększa wrażliwość komórek na insulinę, wspiera komórki trzustki i zmniejsza stan zapalny.

  • Funkcje poznawcze – receptory witaminy D znajdują się także w tkance mózgu. Odpowiedni jest poziom może zapobiegać procesom neurodegeneracyjnym, które są przyczyną wielu chorób neurologicznych.

  • Skóra – Witamina D wzmacnia barierę ochronną, kontroluje stany zapalne w skórze, co zmniejsza ryzyko pojawienia się trądziku, lub innych chorób zapalnych.

  • Zmęczenie, stany depresyjne – niedobór witaminy D upośledza działanie serotoniny, neuroprzekaźnika regulującego nastrój.

  • Odporność – to jedna z najbardziej znanych właściwości witaminy D – niedobór osłabia działanie i produkcję komórek odpornościowych, co przyczynia się do zwiększonego ryzyka złapania infekcji, a także wydłuża czas trwania choroby.

 

Jedna witamina i tyle dobrego. Spodziewaliście się?

Pamiętajcie o regularnych badaniach profilaktycznych, bo lepiej jest zapobiegać, niż leczyć.

A jak w końcu przyjdzie wiosna, to koniecznie wystawiajcie się na słońce (ale ze zdrowym rozsądkiem :D).

Dodaj komentarz

Zobacz także

Moje social media

Poznaj mnie

Masaż Kobido Opole

Cześć, jestem Julia Witek i moja przygoda z masażem rozpoczęła się prawie 9 lat temu, kiedy byłam jeszcze na studiach.

Chociaż jestem magistrem fizjoterapii, to zawsze czułam, że z masażem mi najbardziej po drodze, dlatego postanowiłam, że połączę pracę z moją największą pasją.

Po ukończeniu studiów miałam okazję pracować w renomowanym salonie SPA w Opolu. Szkoliłam się również podczas prywatnej praktyki, aby stale doskonalić swoje umiejętności i poznać nowe techniki masażu.

Moimi zainteresowaniami są także zdrowy styl życia i psychologia, co chętnie wykorzystuję, aby pomóc klientom w odzyskaniu równowagi i zdrowia.